Vargens rätt i samhället.

http://vargenstid.files.wordpress.com/2009/12/dod-varg17.jpg

Visste ni att 42 vargar misstänks ha blivit dödade olagligt under 1998-2006?
Dessa siffror är ganska höga med tanke på att vi har endast 100 vargar kvar i hela Sverige.


Eftersom vargen är ett fridlyst rovdjur säger lagen att man inte får skjuta en varg. Men det finns människor som är så hatiska mot det här djuret att dom bryr sig inte vad straffet är eller vad lagen säger.
Jägarna som hatar vargen erkänner att de bryr sig inte om vad lagen säger eller straffen dom får, dom tycker att det är viktigt att vargen får lida.
Sättet att döda en varg på är att dränka ner kött med glykol som man sen lägger ut i skogen.
Vargen dör alltså en långsam och smärtsam död eftersom njurarna kollapsar. Eller en annan metod som alltid "funkar" är att dränka tvättsvampar med blod, på så sätt sväller svampen upp i tarmarna och det är också en smärtsam död.

För mig är detta obegripligt att man kan göra något sånt mot ett livs levande djur. För det andra är det inte ens säkert att vargen får i sig det här, det finns andra djur i skogarna som också kan få i sig det här, till och med deras egna hundar!

Vargen tillhör också vårat ekosystem, precis som alla andra djur och växter, utrotar jägarna då alla vargar vi har och det är inte många, då har vi inga vargar kvar. Och dom tillhör vårat samhälle, som alla andra rovdjur.

Därför tycker jag att straffet ska bli strängare mot jägare som inte lyder lagen. Så att de kanske kan börja förstå att det här är seriöst och att dom inte kan åka ut och skjuta hur dom vill.
I dagens läge får man runt två års fängelsestraff men eftersom bevisen oftast är för svaga mot jägaren så kan man inte fastställa att det har varit ett olagligt brott eller inte, istället kommer dom undan med lägre straff som tex. böter eller samhällstjänst.


Att det är så mycket hat mot ett djur kan inte jag riktigt förstå, att en människa kan va så feg att åka ut med skotrar och hets jaga. Enligt mig ska man antingen skjuta och ta död på bytet direkt eller inte skjuta alls.

Som privatperson kan man hjälpa till att skydda vargen genom att bli medlem i Naturskyddsföreningen. Dom arbetar hårt om vargens rätt i samhället och försöker minska olaglig jakt.

En rimlig slutsats vore alltså att man går ihop med Naturskyddsföreningen och försöka ändra straffet mot olaglig jakt så att vi kanske får behålla dom få vargar vi faktiskt har i svenska skogarna.
Bild tagen från Kolmården.

Visst kan jag förstå hur jägarna tänker, det största hatet mot vargen är ju pågrund av att deras hundar har blivit dödade av en varg. Men för det kan dom inte hata alla vargar?
Jag skulle själv hata vargen som dödade min hund, min Jasper, jag skulle hata juust den vargen, men man kan inte hata alla för det?
Det är som att nån skulle döda nån i min familj, visst skulle jag hata den personen, men vadå..ska jag börja hata alla människor för det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0